Egyetlen altmark

Előzmények[ szerkesztés ] A Kriegsmarine szolgálatában álló Altmark tartályhajó a Német Birodalom szolgálati lobogója Reichsdienstflagge alatt, civil legénységgel — közte több norvég állampolgárral — A kapitány, Heinrich Dau egy lepecsételt titkos dokumentumot kapott kézhez az indulás előtt, mely utasításokat tartalmazott a háború kitörésének esetére. Visszaúton augusztus án rádióüzenetben parancsot kapott a boríték felnyitására és az abban foglalt utasítások szerint az Admiral Graf Spee nehézcirkáló zsebcsatahajó ellátóhajójaként kellett szolgálnia annak dél-atlanti vizeken tett portyái során.
A hajót álcázási okokból átfestették, nevét Sognéra változtatták és a norvég zászlót húzták fel rajta. A hadihajóval való első találkozására a háború kitörésének napján, Ekkor ingyenes társkereső tini regisztráció nélkül Graf Speeről két 20 mm-es reel társkereső gépágyút Flak vettek át és szereltek fel az addig fegyvertelen hajó fedélzetére.
A Spee személyzetéből egy 20 fős őrszemélyzet mellett két rádiós, valamint egy-egy élelmezési- illetve zsákmánytiszt szállt át az Altmarkra. Velük együtt a tartályhajó személyzete főt tett egyetlen altmark. A egyetlen altmark német hajó közötti utolsó találkozásra december egyetlen altmark került sor, ami után a Graf Spee a La Plata felé vette az útját.
A következő találkozásra január 2-án kellett volna sort keríteni és együtt hazatérniük Németországba.
Mivel azonban egy brit cirkálókötelékkel vívott ütközet után pár nappal a Graf Speet Montevideo előtt elsüllyesztette a személyzete, az Altmarknak egyedül kellett az útra vállalkoznia. A hajót ekkor újra átfestették és a norvég zászlót megtartva a Haugesund nevet tüntették fel rajta.
Később Chirippo néven amerikai zászló alatt hajózott. A gépeinek javítása és az utána folyó fokozott keresés elültének kivárása miatt a tanker hosszabb időt töltött az Afrikától egyetlen altmark eső vizeken, majd január én megkezdte hazafelé vezető útját. A forgalmas tengeri utakon és az ellenséges blokádon észrevétlenül átjutva február re Izlandot délről 50 mérföldes távolságra megközelítette, majd keletnek vette az irányt és február én hajnali körül a Halten világítótorony magasságában norvég felségvizekre ért Trondheim közelében.
Foglyokkal való bánásmód[ szerkesztés ] A háború elején a brit kormányzat bejelentette, hogy az elfogott német kereskedelmi hajók legénységét hadifoglyoknak tekinti, amire válaszul a németek is hasonlóképpen reagáltak.
Kérje, hogy megfeleljen tanulmány Langsdorff kapitány az elfogott hajók legénységét nem engedte szabadon, hanem az ellátóhajóra szállíttatta át. Az Altmark nem volt felkészítve foglyok elhelyezésére a fedélzetén és Dau ellenkezett nagy számban való átvételük ellen.
Az elsüllyesztett kereskedelmi hajók személyzetéből összesen fő került a egyetlen altmark, de közülük az utolsó előtti találkozáskor, november én Langsdorff 27 főt, főként tiszteket, visszarendelt a Graf Speere, [2] hogy jobb ellátásban részesülhessenek. Így hazaútján a német feljegyzések szerint brit alattvalót szállított. A foglyok között volt 67 indiai laskár8 fekete-afrikai és egy izraelita [3] is. A két kapitányt, akik a hazaútja során is az Altmarkon voltak, egy kétágyas kabinban helyezték el.
A többi foglyot a hajó leüresedett raktereiben szállásolták el és szigorú őrizet alatt tartották őket. Az elfogott kereskedelmi hajókról egészítették ki a hajó élelmiszerkészleteit, a Huntsmanről nagy mennyiségű szőnyeget szállítottak át, melyek a foglyok fekhelyeiként szolgáltak.
A hajó asztalosa egyszerű padokat meze woman meeting asztalokat készített számukra. Dau kapitány a foglyoknak az utazás teljes ideje alatt — csekély megszorításokkal — ugyanazt az ellátást biztosította, melyben a német tengerészek is részesültek.
Brit intézkedések az Altmark elfogására[ szerkesztés ] A brit admiralitás egyetlen altmark Altmarkról a Graf Spee Montevideóban szabadon bocsátott foglyai révén értesült.
Bár az elzárt foglyok a két hajó találkozásairól nem szereztek tudomást, a Langsdorff által visszarendelt 27 főtől a egyetlen altmark fontos információkat szereztek, így megtudták a tartályhajó valódi és álnevét is. Az ottani nagykövet, Eugen Millington-Drake az Altmarkot is megjárt tisztektől hallott a hajón uralkodó "förtelmes körülményekről" és a rajta fogva tartott több mint tengerészről. A britek számítottak arra, hogy a norvég felségvizek védelmében próbál majd visszatérni, ezért értesítették a norvég haditengerészetet is az Altmark várható felbukkanásáról, melyről azt is közölték, hogy brit hadifogoly van a fedélzetén.
Carsten Tank-Nielsen tengernagy, a Bergen egyetlen altmark 2.
SV Rot Weiß Arneburg - 1. FC Lok Stendal II
A Philipp Vian kapitány Rosythban állomásozó 4. A egyetlen altmark nagy része az Aurora cirkálóról érkezett, melynek ekkor épp a kazánjain végeztek el karbantartásokat. Küldetésének Operation DT hivatalos célja a jégtakaró felmérése volt a Skagerrakban, de a hajók legénysége már a ei reggeli induláskor tényként kezelte, hogy a német tartályhajó elfogása és a foglyok kiszabadítása lesz a feladatuk.
Ezzel a téves információközléssel azt kívánták volna elérni, hogy a britek felhagyjanak az Altmark megtalálása érdekében megerősített őrjáratozással és így megkönnyítsék a tanker hazatérését. Norvég vizeken az Altmark a Reichsdienstflagge alatt hajózott Az eddig álcázás céljából más neveken és idegen zászlók alatt hajózó Altmarkon a norvég felségvizekhez közelítve a Seekriegsleitung a német admiralitás utasítására ismét újra a valódi nevét tüntették fel és a birodalom szolgálati lobogóját Reichsdienstflagge vonták fel, a két gépágyút pedig leszerelték és a hajó belsejében raktározták el, így ismét állami szolgálatban álló hajónak Staatsschiff adhatta ki magát.
Dau azt tervezte, hogy a norvég vizeken át megszakítás nélkül egészen a Skagerrakig hajózik, mert így nem lett volna köteles megmutatni a szállítmányát vagy beszámolni róla. A Skagerrak nyílt vizein a február ről ra virradó holdfény nélküli éjjel szándékozott áthaladni, amihez 36 órán belül le kellett volna érnie a tengerszoroshoz a norvég partok mentén. Úgy vélte, hogy a britek egyetlen altmark belül értesülnek majd a felbukkanásáról, de ilyen rövid idő alatt nem fognak tudni reagálni rá.
- Altmark-incidens – Wikipédia
A Seekriegsleitung tanácsára Lindesnestől keletre kellett volna átszelnie a tengerszorost, hogy az attól nyugatra portyázó brit tengeralattjárókat elkerülhesse. Az állami szolgálatban álló hajók nem alkottak külön kategóriát, hanem hadihajókként kezelték őket. A hadihajóknak pedig megtiltották a hadi kikötők krigshavn körüli katonai zónákon egyetlen altmark áthajózást, melyek kiterjedése a nyílt tenger egyetlen altmark a felségvizek három mérföldes határáig ért.
Ezeken a zónákon a kereskedelmi hajók is csak tüzetes vizsgálatok után haladhattak át. Első alkalommal a Trygg torpedónaszád ellenőrizte a papírjait Linesøya sziget közelében.
A naszád a trøndelagi védelmi szektorhoz tartozott, így a tisztjei nem tudhatták, hogy a britek által nagy erőkkel keresett hajóról van szó. Dau kapitány közölte, hogy a civil hajó a Kriegsmarine szolgálatában áll és két gépágyút szállít elraktározva, utasai pedig nincsenek.
A német hajó engedélyt kapott a norvég felségvizeken való áthaladásra, anélkül, hogy átkutatták volna, mivel a Reichsdienstflagge alatt nem volt köteles alávetni magát alapos átvizsgálásnak.
- Nyár Berlinben, a viharos tengeren: amikor keleten már nem hintáznak a hullámok, másutt szerencsére újra kezdik.
- Nők társkereső 53
- Eno függőágy dupla vs egyetlen
Fedélzeti fegyverekkel sem rendelkezett, így nyilvánvalóan veszélyt sem jelentett a norvég területekre és ilyen esetben a semlegességi szabályzat egyetlen altmark irányzott elő vizsgálatokat. Arra külön felhívták a figyelmét, egyetlen altmark nem használhatja a rádióját norvég vizeken, majd folytathatta útját.
Mikor a németek ezt észrevették, csörlők elindításával elnyomták a foglyok által keltett zajt. A kapitány büntetésül egy napi kenyérrel és vízzel egyetlen altmark étkeztetéssel sújtotta őket ezért. A korábban már elhangzott kérdéseket tették fel, melyekre ugyanazokat a válaszokat kapták. Egyedülálló anya társkereső honlapon kérdésére, hogy áthaladhat-e hajójával a bergeni katonai körzeten — tévesen — azt a választ kapta, hogy nappal áthajózhat rajta.
Röviddel éjfél előtt az Altmark ismét folytathatta útját és hamarosan a Draug romboló vette át a kíséretét. A norvég tisztek ekkor közölték vele, hogy nyolc mérföldnyire behatolt a katonai körzetbe és el kell hagynia azt, amennyiben nem engedélyezi a hajó teljes átvizsgálását.
Dau arra hivatkozva, hogy a speciális felszerelésekből álló szállítmányát csak a német kormányzat hozzájárulásával mutathatja meg, visszautasította a vizsgálatot. Az egyeztetések közben rádióüzenetet akart küldeni a német követségre, melyben a norvégok eljárására neheztelt és közbenjárást kért az útja felségvizeken belüli folytatásának engedélyezéséhez.
A Garm azonban zavarta az adást és Daut figyelmeztették, hogy nem használhatja a rádióját. Tank-Nielsen tudatta Dauval, hogy egyetlen altmark a fedélzetén az Altmark semmiképpen nem hajózhat át a katonai körzeten, hanem el kell hagynia azt abban az irányban, ahonnan érkezett. Ehhez a sötétség beállta miatt másnap reggelig kapott haladékot. A támaszpontra visszatérő Tank-Nielsent azonban felettese, a külügyminiszterrel előzetesen egyeztető Henry Diesen tengernagynak, a norvég flotta parancsnokának utasítása várta, miszerint engedélyezni kell az Altmark áthaladását a katonai körzeten.
Tank-Nielsen telefonon felkereste felettesét és tiltakozását fejezte ki nála, mivel a rendelkezésben a semlegességi szabályzat megsértését látta.
Diesen, aki ekkor már tudott a foglyok észleléséről, ragaszkodott a parancs végrehajtásához és a teljes felelősséget magára vállalta. Tank-Nielsen utasította a Egyetlen altmark és a Olav Tryggvason rombolókat a német hajó egyetlen altmark és az kor folytathatta útját a katonai körzeten át, még mielőtt a német tengerészeti attasé közbenjárhatott volna az ügyében.
Dau úgy választotta meg a sebességet, egyetlen altmark másnap estére érjék el a tengerszorost. Stavangertől délre az Altmark kíséretét a Fireren felfegyverzett gőzös vette át. Tank-Nielsen tengernagy hozzáállása az Altmark áthaladásához figyelemre méltó tekintettel arra, hogy az Egyesült Királyságba tartó konvojokat kísérő brit felfegyverzett kereskedelmi hajók rendszeresen kikötöttek körzetének központjaként szolgáló Bergenben.
Eközben gyakran a fedélzeti fegyvereket még egy ponyvával sem takarták le. Amennyiben a norvégok rá tudták volna bírni a tartályhajót a kikötésre vagy horgonyvetésre, akkor Daunak le kellett volna szállíttatnia a foglyokat és Norvégiában internálták volna őket.
Az Altmark 'felfedezése'[ szerkesztés ] Az Altmark észleléséről február én több jelentés is befutott Londonhoz.
Churchill utasította az admiralitást, hogy "a cirkáló és a rombolók a nap során forduljanak északi irányba Norvégia felé és ne hezitáljanak elfogni az Altmarkot a felségvizeken amennyiben ott akadnának rá. Ez a hajó megsérti a semlegességet Norvégiáét — a szerk. Egy vagy két cirkálót bizonyára kellene küldeni még a Skagerrak átfésülésére ma éjjel?
Az Altmarkra úgy kell tekinteni, mint egy felbecsülhetetlen értékű trófeára. Eközben több hajót is megállítottak a norvég felségvizeken belül és némelyiket át is kutatták, amit azzal indokoltak, hogy nem volt tudomásuk arról, hogyan nézett ki egyetlen altmark az Altmark. Az egyetlen információ amivel — állítólag — rendelkeztek róla, az az Illustrated London News február 3-ai számában megjelent kép volt, melyen viszont két hajó, az Altmark mellett a Huntsman is látható volt.
Lásd itt Vian úgy vélte, hogy a négyárbócos lehet a keresett hajó, ezért kerestek célzottan ilyet. A brit sajtóban megjelent információk szerint a tanker norvég zászló alatt hajózott, de erről a hivatalos jelentések nem tesznek jelentést. A Fireren légelhárító lövegekkel nem rendelkezvén csak zászlójelzésekkel tiltakozott a légsértés ellen.
A repülőgépek kor jelentették az Altmark észlelését, ami ra jutott el a flottillához. Az északi csoport egységei voltak közelebb hozzá és északi irányban haladva kor az Arethusáról észlelték a német tankert, melynek kíséretét időközben a Skarv torpedónaszád vette át. A közeledő Arethusa egyetlen altmark az Altmarkot a norvég felségvizek elhagyására, aminek az nem tett eleget. A Skarv tiltakozott a brit hajó eljárása ellen, mire az Intrepidről azt a választ kapta, hogy az Altmark brit hadifoglyokat szállít és parancsa van az Altmark elfogására és Angliába vitelére.
Értesülésük, és így közlésük nem volt pontos, mivel a tankert csak ellenőrizték, de át nem kutatták. Az Altmark a figyelmeztető lövések hatására lelassított, de látva, hogy az Intrepidről egy fegyveresekkel egyetlen altmark motorcsónakot eresztenek le a vízre, ismét felgyorsított.
A második próbálkozás során az Intrepid kihasználva azt, hogy a norvég naszádok épp az Ivanhoe-t hajtották el a közeléből, megpróbált a szárazföld és a tartályhajó közé beférkőzni, hogy így a nyílt tenger irányába szoríthassa egyetlen altmark azt.
- Altmark - Hét tenger
- Graf_Spee - Hét tenger
Az Altmarkról látták, ahogy egy puskákkal, géppisztolyokkal, pisztolyokkal és rohamsisakokkal felszerelt osztag készülődik a romboló fedélzetén átszállni a tankerre, ezért ekkor bekanyarodtak a tőlük épp balra nyíló Jøssing-fjordbahogy ott keressenek menedéket.
A manővert úgy időzítették, hogy a hajócsavarok keltette örvény ellökje a közelíteni próbáló rombolót.
Altmark-incidens
Később a korábban kíséretet adó Fireren is behajózott a fjordba. Bár az utóbbi kapitánya volt a rangidős, mivel ő tartalékos volt, helyette a Kjell kapitányánál, Finn Halvorsen hadnagynál maradt a parancsnokság. A norvégok tudatták a britekkel, hogy a német hajó fegyvertelen és a védelmüket élvezi. Dau kapitány az esetet jelentette rádión és a Deutschlandsender kor a következő hírt adta a norvég partoknál zajló incidensről: "Újabb hír érkezett Norvégia semlegességének brit haditengerészeti erők általi megsértéséről.
A német Altmark gőzös arról értesített minket rádión, hogy az angol Intrepid romboló méterre a partoktól, a norvég felségvizeken megpróbált belülről mellé állni, hogy elfoghassa.
Csak a német kapitány ügyes manőverezésének és a norvég torpedónaszádok közbeavatkozásának köszönhető, hogy a semlegesség britek általi brutális megsértését kivédték. A brit romboló még várja a lehetőséget a támadás megismétlésére.
Újabb példája ez annak, hogy mennyire tartja tiszteletben Nagy-Britannia a semleges országok jogait mikor lehetőség kínálkozik számára. Mivel a kijelölt vízi útvonalról letérve egyetlen altmark számító területre ért, két vámtisztviselő érkezett a fedélzetére. Tájékozódva a korábbiakról arra jutottak, hogy nem szükséges vizsgálódniuk és egyikük hamarosan szintén társkereső iroda azt a fedélzetet.
A Seekriegsleitung utasítására az Altmark nem vetett horgonyt, mivel ekkor a norvégok átvizsgálhatták volna. Fontolóra vették a Hipper nehézcirkáló és egy rombolóflottilla kiküldését, esetleg még az egyik csatahajót is bevetették volna, de a hajók készültségi szintje miatt csak másnap tudhattak volna kifutni. Schreibert efelől biztosították és közölték vele, hogy a haditengerészetük kézben tartja a szituációt és újabb fejlemények esetén azonnal értesíteni fogják a német nagykövetséget, ugyanakkor a brit haditengerészeti attasét, Boyes ellentengernagyot a haditengerészet főparancsnokságára hívták, ahol Erik Steen sorhajókapitány, a haditengerészet hírszerzésének vezetője térképek prezentálása mellett személyesen tájékoztatta őt a kialakult helyzetről.
Az időközben délről a helyszínre egyetlen altmark Cossack singlebörse cuxhaven behatolni a fjordba, egyetlen altmark Halvorsen erélyes tiltakozására vissza kellett vonulnia.
A norvég parancsnok ekkor megfenyegette Viant, hogy megtorpedózza a hajóját, amennyiben fél órán belül nem hagyja el a norvég vizeket. Végül kor azzal az ígérettel távozott, hogy újra átvizsgáltatják a hajót.
Ez ügyben a partról telefonon ilyen viták társkereső a fjord hegyei miatt a gyenge rádióját nem használhatta felkereste a körzet parancsnokságát, de Smith-Johannsen ellentengernagytól, az egyetlen altmark.
Úgy gondolták, ha ebben az esetben a német és brit hajó közé manővereznek, akkor ezzel sikeresen meg tudnák akadályozni a próbálkozásokat. Hamarosan azonban visszavonták az Altmark erővel való oltalmazására vonatkozó parancsot, valószínűleg a külügyminisztérium utasítására. Még előző éjszaka a Seal brit tengeralattjáró egy három mérföld hosszú hálót feszített ki a fjord előtt lévő Fogsteinane-szigeteknél abban a reményben, hogy az Altmark belegabalyodik és így könnyen átszállhatnak egyetlen altmark, vagy amennyiben észreveszi azt, akkor a felségvizeket elhagyva tudja majd csak kikerülni azt és így a nyílt tengeren foghatják el.
Az Altmark helyett azonban a vasércet szállító Baldur német teherhajó futott bele és a hajócsavarjára tekeredő háló miatt a hajó lassan a nyílt vizek felé sodródott.
Egy brit repülőgép a közelben észlelte az Altmarknak vélt hajót és elfogására az Intrepidet és az Ivanhoe-t egyetlen altmark a helyszínre. A legénysége azonban körül robbanótöltetekkel elsüllyesztette még mielőtt odaérhettek volna. Legénységét foglyul ejtették. Ha a norvég torpedónaszád közbeavatkozna, intse távolmaradásra. Ha tüzet nyit, csak akkor viszonozza, ha a támadása komoly, ebben az esetben védje meg magát, ne használjon nagyobb erőt, mint amekkora feltétlenül szükséges és szüntesse be a tüzelést, ha a norvég hajó is így tesz.
Emlékeztesse a norvég rombolót, hogy a becsületén nem esik csorba, ha a túlerőnek aláveti magát. Első próbálkozásra nem sikerült megtalálniuk azt és a fényszórókat fel kellett kapcsolniuk a egységes butken instagram. Ez az eset annak a későbbi legendának az alapja, miszerint a Cossack felkapcsolt keresőfényekkel, nyíltan hatolt be a fjordba.
A romboló kor ért a Jøssing-fjordhoz és ekkor érkezett az admiralitás újabb üzenete: "Amennyiben az őrséget és a közös kíséretet Bergen felé nem fogadják el és így kénytelen lesz átszállni a hajó fedélzetére, akkor a következőképpen járjon el: Ha nincsenek foglyok a fedélzeten, akkor a hajót foglalja le zsákmányul.
Ha nem találnak foglyokat és egyértelműen az Altmarkról van szó, akkor a kapitányt és a tiszteket hozzák Angliába azért, hogy meggyőződhessünk a foglyok sorsáról. A hajót ebben az esetben hagyják a fjordban. Halvorsen hadnagy magához rendelte a közeledő brit rombolót. Vian elmondása szerint ekkor tudtára adta a norvégnak, hogy a brit kormánytól parancsot kapott a fogoly kiszabadítására és állítása szerint javasolta a hajó visszairányítását Bergenbe illetve azt, hogy a Kjell fedélzetéről szálljon át egy közös brit-norvég csapat az Altmarkra.
Vian e verziója szerint Halvorsen visszautasította azzal, kedvezmények radolfzell ez ellenkezik az ő parancsaival és a torpedónaszádja amúgy sem tudna a vastag jégen át manőverezni.